Місце народження: Сувалкі, Польща.
Факти з життя:
Анджей Вайда - видатний польський режисер театру та кіно.
Його батько, Якуб Вайда, офіцер кінної артилерії, в 1939 році потрапив до радянського полону й був розстріляний в Катині (за іншими відомостями в Харкові). Мати Анеля була шкільною вчителькою. До початку окупації Польщі Німеччиною встиг закінчити 7 класів середньої школи. У війну працював креслярем, вантажником, учнем бондаря, комірником в німецьких майстернях: це рятувало від заслання на примусові роботи до Рейху. Присягнув командирам підпільної Армії крайової, що підкорялася уряду у вигнанні, але в бойових партизанських діях участі не брав.
Після війни вчився живопису в Академії образотворчого мистецтва в Кракові, але не закінчивши курсу, поступив на режисерський факультет Лодзінської кіношколи.
Під час навчання Вайда працював другим режисером на фільмі «П'ятеро з вулиці Панської», який ставив режисер Олександр Форд. Закінчивши в 1954 році кіношколу, дебютував картиною «Покоління», яка поклала початок «польській школі кіно».
Широке визнання до Вайди прийшло після фільму «Канал» (1956), удостоєного декількох премій, зокрема спеціального призу на кінофестивалі в Канні в 1957 році. Краща стрічка цього періоду - «Попіл і алмаз» (за романом Єжи Анджеєвського), що розповіла про трагедію молодого АКівця, що вбиває польського комуніста. Надалі теми війни режисер заторкував у стрічках «Злітна», «Самсон», «Пейзаж опісля битви», «Корчак», «Перстень з орлом у короні», «Страсний тиждень», «Катинь».
Жанр сатиричної комедії не дуже характерний для творчості Вайди. Режисер віддав йому належне у фільмах «Безневинні чародії» і «Полювання на мух» (за сценарієм Януша Ґловацького).
Чимале місце в творчості режисера займають екранізації літературної класики, як польської, так і світової. У їх числі: «Весілля» за Ст. Виспянським, «Тіньова межа» за повістю Джозефа Конрада, «Сибірська леді Макбет» за Н. Лєсковим, «Біси» (за інсценуванням роману «Біси» Ф. М. Достоєвського, здійсненою А. Камю), «Пілат та інші» (за мотивами романа М. Булгакова «Майстер і Маргарита»), «Земля обітована» (за романом Владислава Реймонта), «Пан Тадеуш» за поемою А. Міцкевіча. Вайда зняв три фільми за мотивами творів Ярослава Івашкевіча: «Березняк», «Панночки з Вілько» і «Аїр».
Фільми Анджея Вайди відрізняються різноманітністю стилістичного рішення. На його рахунку і постановочні історичні кінострічки («Попіл»), і витончені алегорії («Весілля»), і камерні психологічні драми. У фільмі «Настасья» (1994) за мотивами роману Ф. М. Достоєвсского «Ідіот» Вайда використовував стилістику театру кабукі. Серед найбільш досконалих в естетичному плані фільмів Вайди - жорстка соціальна притча «Земля обітована». Антикапіталістичний пафос фільму поєднується з виразністю кіномови, що часом нагадує про творчість Сєрґєя Ейзенштейна.
Помітний суспільно-політичний резонанс, і не тільки в Польщі, викликала творчість Вайди в кінці 1970-х - початку 1980-х рр., коли він зняв такі фільми, як «Людина з мармуру», «Без анестезії», «Людина з заліза», «Дантон». Вайда став одним з перших жорстких критиків сталінізму з числа кінематографістів соціалістичних країн. Фільм «Дантон», присвячений подіям Великої французької революції, був насичений алюзіями на сучасність і сприймався глядачами як злободенна політична притча.
Окрім кінематографу, Анджей Вайда з кінця 1950-х рр. працював і в театрі, в числі поставлених ним спектаклів декілька варіантів «Гамлета», «Біси», «Злочин і покарання».
Був головою Союзу польських кінематографістів, забороненого на час військового стану 1981 року. У 80-і активно займався політичною діяльністю. У 1997-му вибраний у Французьку академію на місце Фелліні, що помер. Кавалер орденів Почесного легіону двох ступенів.
У фільмах Вайди знімалися найвидатніші актори польського кіно. Його фільм «Попіл і діамант» приніс світову популярність Збіґнєву Цибульському. Фільм «Усе на продаж» став символічною передачею естафети від передчасно померлого Цибульського до того, що змінив його в амплуа національного актора № 1 Данієля Ольбрихського, що знімався потім у «Пейзажі опісля битви» і багатьох інших стрічках режисера. «Людина з мармуру» дала путівку в акторське життя Єжи Радзівіловічу. «Пілат та інші», «Земля обітована», «Дантон» і «Корчак» стали вершинами акторської біографії Войцеха Пшоняка. У його фільмах грала Беата Тишкєвіч, що якийсь час була супутницею життя режисера.
Творчість режисера була відзначена преміями «Оскар» (2000), «Сезар» (1982), «Фелікс» (1990), а також низкою престижних міжнародних премій у Японії, Італії, Греції; Вашингтонський і Ягеллонській університети привласнили йому звання почесного доктора.
З 1972 року одружений на Кристині Захватовіч, театральному художнику та акторці.
Фільмографія:
1. Zly chlopiec / Злий парубок (1950)
2. Ceramika Іlzecka / Кераміка з Ілзи (1951)
3. Kiedy ty spisz / Коли ти спиш (1952)
4. Ide do slonca / Йду до сонця (1955)
5. Pokolenie / Покоління (1955)
6. Kanal / Канал (1957)
7. Popiół i diament / Попіл і діамант (1958)
8. Lotna / Злітна (1959)
9. Niewinni czarodzieje / Невинні чарівники (1960)
10. Sibirska Ledi Magbet / Сибірська леді Макбет (1961)
11. Samson / Самсон (1961)
12. L'amour à vingt ans (segment "Warsaw") / Кохання двадцятирічних (епізод "Варшава") (1962)
13. Popioly / Попіл (1965)
14. Przekladaniec / Завиванець (ТБ, 1968)
15. Gates to Paradise / Брама до раю (1968)
16. Wszystko na sprzedaz / Усе на продаж (1969)
17. Polowanie na muchy / Полювання на мух (1969)
18. Krajobraz po bitwie / Пейзаж опісля битви (1970)
19. Brzezina / Березняк (1970)
20. Pilatus und andere - Ein Film für Karfreitag / Пілат та інші (ТБ, 1972)
21. Wesele / Весілля (1973)
22. Ziemia obiecana / Земля обітована (1975)
23. Smuga cienia / Тіньова межа (1976)
24. Umarla klasa / Загиблий клас (ТБ, 1977)
25. Czlowiek z marmuru / Людина з мармуру (1977)
26. Zaproszenie do wnetrza / Запрошення ввійти (1978)
27. Bez znieczulenia / Без анестезії (1978)
28. Panny z Wilka / Панни з Вілко (1979)
29. Dyrygent / Диригент (1980)
30. Człowiek z żelaza / Людина з заліза (1981)
31. Danton / Дантон (1983)
32. Eine Liebe in Deutschland / Любов у Німеччині (1983)
33. Kronika wypadków milosnych / Хроніка любовних випадків (1986)
34. Les possédés / Біси (1988)
35. Korczak / Корчак (1990)
36. Schuld und Sühne (ТБ, 1992)
37. Pierscionek z orlem w koronie / Перстень з орлом у короні (1992)
38. Nastasja / Настасья (1994)
39. Wielki Tydzień / Страсний тиждень (1995)
40. Panna Nikt / Панна Ніхто (1996)
41. Pan Tadeusz / Пан Тадеуш (1999)
42. Wyrok na Franciszka Klosa / Вирок Францішку Клосу (2000)
43. Lekcja polskiego kina / Лекція польського кіна (2002)
44. Noc czerwcowa / Червнева ніч (ТБ, 2002)
45. Zemsta / Помста (2002)
46. Solidarnosc, Solidarnosc... (segment "Man of Hope") / Солідарність, солідарність (епізод "Людина надії") (2005)
47. Katyń / Катинь (2007)
48. Tatarak / Аїр (2009)